Hvorfor ikke gøre lobbyisme lidt mere ærlig?

Sidste onsdag fremlagde advokatfirmaet Bruun & Hjejle deres længe ventede advokatundersøgelse af DSB’s samarbejde med PR- og Lobbybureauet Waterfront. Det er rart, der endelig kommer en afklaring på, hvad der er op og ned i en sag, der begyndte at rulle i medierne i midten af januar. Sagen har siden da givet anledning til flere forsidehistorier. 

De fleste kender efterhånden sagens enkelte elementer, som blandt andet har været nævnt i avisen her af flere omgange. Summen af kardemommen er, at der af begge parter i sagen er blevet anvendt tvivlsomme metoder i forsøget på, at forbedre DSBs blakkede omdømme hos befolkningen, samt hos bestemte politikere.

Sagen om Waterfront og DSBs samarbejde burde give stof til eftertanke i det politiske såvel som i PR- og Lobbybranchen. For mig at se står det lysende klart, at der er et stort behov for mere åbenhed og gennemsigtighed i forhold til, hvem der udøver lobbyvirksomhed overfor politikerne. Ligesom der er behov for, at PR- og Lobbybranchen formulerer et sæt etiske retningslinjer for deres arbejdsmetoder. En holdning det glæder mig at se, at jeg ikke står alene med.

Lad mig i den forbindelse være meget klar i spyttet. Jeg er ikke ude på at dæmonisere eller at hænge PR- og Lobbybranchen ud. Det at drive PR- og Lobbyvirksomhed kan være fuldkommen i orden og legitimt. Ligesom, at det er nødvendigt for politikere at have professionel kontakt og dialog med omverdenen. Min eneste anke er, at det ikke skal foregå i det skjulte og med uetiske metoder.

Sammen med Mads Christian Esbensen, ekstern lektor i Public Affairs og Lobbyisme på Københavns Universitet, har jeg formuleret en række retningslinjer til, hvordan PR og lobbyisme kan udøves gennemsigtigt og etisk. Det sæt retningslinjer og meget andet er til debat i en høring om Lobbyisme på Christiansborg d. 19. april 2013. Jeg opfordrer alle interesserede til at deltage og debattere emnet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *