Vil Venstre slagte Femern-forbindelsen?

Af Benny Engelbrecht 6

Er der gået Christiansborg-fnidder i Storstrømsbroen?, spurgte en venlig sjæl mig, diskret, men bestemt, da jeg i går var i Berlin for at tale til en forsamling danske og tyske erhvervsfolk og tyske politikere. Det venlige spørgsmål havde en dyb undertone af bekymring, for det danske spil om finansieringen af en ny Storstrømsbro har bragt selve Femern forbindelsen i fare.

Det er nemlig med god grund når transportminister Henrik Dam Kristensen til DR i dag advarer om at den planlagte tunnel under Femern Bælt risikerer at blive droppet, hvis ikke regeringen og oppositionen bliver enige om finansieringen af den nye Storstrømsbro inden nytår. Det fremgår af en tidsplan som ministeren i dag har sendt til forligspartierne efter ønske fra Liberal Alliance.

Derfor lyder det en smule letsindigt når Venstres trafikordfører Kristian Phil Lorentzen maner til besindighed, og beskylder transportministeren for at skyde langt over mål, når han påstår at den dansk-tyske aftale om Femern-forbindelsen risikerer at blive tabt på gulvet.

For tag ikke fejl af, at når Slesvig-Holstens Ministerpræsident Torsten Albig i går understreger at en genåbning af Femern-aftalen er tåbelig, ikke mindst forud for valgkampen til det tyske parlamentsvalg næste år, så er det fordi der er noget om snakken. Og lad mig sige det ligeud, jeg lægger mere vægt på at en ministerpræsident udtrykker bekymring, end når en menig Venstre-ordfører valgt i Viborg, der har været vel flittig med at love veje landet over, siger at det er helt uproblematisk at genforhandle Femern-aftalen med den tyske regering.

Det burde ellers være indlysende, selv for Kristian Phil Lorentzen, at uden en aftale om en ny Storstrømsbro bliver der heller ingen Femern-forbindelse. For det giver ingen mening, at bygge en tunnel under Femern Bælt, hvis problemet med Storstrømsbroen ikke løses. Det er ikke mange måneder siden Transportudvalget selv besigtigede den gamle Storstrømsbro og ingen kan være i tvivl om, at den ikke er i en stand hvor den kan holde i mange årtier endnu.

Jeg håber på at fornuften råder og at der både bliver lyttet nøje til hvad vore tyske naboer siger, hvad erhvervslivet på Lolland-Falster siger og hvad Dansk Industri siger. Det er alt for farligt at der går Christiansborg-fnidder i vores allerede aftalte trafikale milliardprojekter. Det må selv Venstre kunne forstå.

6 kommentarer RSS

  1. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Jeg ved ikke, hvad Venstre har gang i her – med Rohde i straffeboks mm.

    Det jeg kan se er:

    1) Der er dels Femern forbindelsen, som Tyskland bestemt ikke har været vild med – de har så nok skiftet mening; men det er noget andet

    2) Der er HVDC højspændingsnettet fra Norge til Tyskland og vindmøllerne. Her tror jeg at de Norske vandkraftværker vil blive brugt som regulator på den uforudsigelige vindkraft af lav kvalitet. Det bliver som sådan nok ikke de store mængder kWh som kommer igennem; men er en vital del af “den grønne omstilling”.
    Danmarks egentlige interesse må siges at være marginal, fordi vi fortrinsvis skal være transitland. Jeg har set planer for at lave søkabel uden om Danmark, hvilket bestemt ikke er billigt.
    Det er projektet bestemt ikke i det hele taget, det er noget, der virkelig trækker tænder ud.

    Der er som sådan ikke nogen tvivl om at begge projekter er væsentlige; men hvem skal betale hvad og hvorfor?

    Set på den tyske side er sagen langt mindre afklaret – hvilket Du bla. kan se af miljøministeren røg ud på røv og albuer, da han tabte valget i Nord Rhein-Westfalen!

    Vi må nok se de store investeringers tid i Kina som overståede, hvilket betyder, at bla. Siemens – der har leveret et tilsvarende strømnet i Kina – står med et hul i ordrebogen.

    Endelig er der et lille honnet spil om finansieringen i Tyskland! Hamborg og Slesvig-Holsten har en – efter tyske forhold – anstrengt økonomi.

    Den løsning Reuters er kommet under vejrs med er, at man nu for første gang vil lave fælles Bund og Länder statsobligationer. På mindst 5 års restløbetid.
    Ingen tvivl om, at det er investeringerne i Femarn forbindelsen og højspændingsnettet, der gnaver noget så grusomt her!

    Alle snakker om renten – dvs. den korte op til 2-4 år; men man er ikke opmærksom på, at der er et mega-problem for Tyskland med de LANGE statsobligationer. Der er næsten INGEN over 8 års løbetid – njaarh 300 mia ud af 1000 mia.
    NB! læg mærke til at x-aksen er logaritmisk:

    https://dl.dropbox.com/u/33226516/Bundes.pdf

    Det er så én ting; men en stor del af de KORTE er gamle lange obligationer fra genforeningens tid. De er nu blevet korte! De har så så stor kupon (4% Gud hjælpe mig!), at kursen ligger i 150-180 og er totalt uinteressante for investorerne, fordi der er et stensikkert kurstab på op til ½ af prisen ved det udløb, der kommer lige om lidt!

    Bundesbank har de allerstørste problemer med at holde rentestrukturen! Rentespændet mellem den 5 årige og 10 årige skulle gerne være omkring 1% – den trykkes jævnligt til 3/4%!

    Det var så den tyske finansiering! Jeg kan lige hilse og sige, at de danske pensionskasser har et lignende finansieringsproblem: Udtalt mangel på lange obligationer, som de med nogenlunde sikkerhed kan anbringe pensionsmidlerne i.

    Jeg ser et udtalt behov for at Regering og Venstre får talt sammen – og får taget den planlægningsopgave op med tyskerne!

    Og den SKAL op og vende Merkel og Schäuble!

    Vi må have madammen op på stiletterne!

    Danmark indgår helt sikkert på en eller anden måde i den Tyske planlægning. Det kunne dæleme være rart at vide hvad germanerne har tænkt sig – var det ikke derfor vi er i EU?? – for at snakke sammen og koordinere til fælles bedste???

    Hvad er der i det for Danmark??
    Der må være nogle opgaver danske virksomheder kan byde ind med – både på Lolland Falster og i Jylland: Der må jo være nogle varige arbejdspladser dér?!?!?

    Så vidt jeg kan se, så vil investeringerne være principielt interessante – og fornuftige investeringer kan man godt finde penge til.

    Men vi gider ikke bare være rullebane for en tysk “take-off”!

    Hvis jeg var regering, ville jeg bruge lejligheden til at løsrive “Mutti” fra olivengnaskeriet et øjeblik og gå til noget med noget perspektiv i – og dansk eksport arbejdspladser – tak!

    Vi skal IKKE have folk på dagpenge – de skal sgu bestille noget!

  2. Af Palle Jensen

    -

    Klimaet er ved at gå amok.
    For at forhindre det må vi minimere vores CO2 udledning fra transporten.
    Fehmern forbindelsen hænger kun sammen økonomisk hvis der sker et trafikspring.
    Det klogeste vil derfor være at sætte Fehmern forbindelsen på pause, mens vi undersøger om der kan udvikles mere effektive former for infrastruktur.
    Det dansk udviklede RUF system (www.ruf.dk) er en god kandidat og kan skabe mange varige arbejdspladser via eksport globalt.
    Perspektiverne oprulles ved et seminar om RUF den 7/12
    Se: http://www.ruf.dk/seminar.pdf

  3. Af otto jørgensen

    -

    Femern forbindelsen vil kun kunne finansieres, hvis Store Bæltbroens brugere fortsat skal betale en helt urimelig høj pris – dels for at bidrage til de andre broer – dels fordi
    den “gratis” bro, man engang lovede os, når anlægspengene var betalt, ikke er forenelig med en nogenlunde rimelig ( i forhold til omkostninger) afgift på Femern-sund,
    Storebæltafgiften er og bliver en urimelig særbetaling for et stykke af Danmarks indre motorvejsstruktur – og en urimelig hindring for arbejdskraft- og vare-mobilitet.

  4. Af B P

    -

    Vi har vist en situation, hvor man godt kan spare lidt på asfalten.Østeuropæerne finder jo snildt herop alligevel.

    Og Københavnerne kan så istedet få en indhegnet Otto Duborg et eller andet sted i nærheden af Rødby.

  5. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Det er godt nok noget sludder, Du siger Otto Jørgensen; men Du berører et helt centralt spørgsmål vedr. større infrastrukturinvesteringer – det være sig elnet eller motorveje og broer.

    Der findes ikke rigtig nogen måde at lade ydelsen og (specielt den periodiserede) kapitalomkostning opregne på en “rimelig” måde.

    Når Du tender for Dit komfur, hvordan skal Du så “rimeligt” betale for at “nogen” i den anden ende af landet, slukker for sit?

    Man kan spilde en utrolig masse kræfter på at regne og regne og regne – uden at blive klogere.

    Problemet bliver ikke mindre af, at en Femarn forbindelse og et HVDC net så vil involvere to LANDE. Gevinsten for begge er der utvivlsomt – hvorfor vil Du ellers tage ned og købe billigt ind i Tyskland?

    Nej, det er og bliver et politisk praktisk spørgsmål om hvordan man får kradset midlerne ind sådan at alle stadig mener, det er en god idé.

  6. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Benny, jeg tror Du SKAL læse denne – ikke for at koste rundt med Dig; men alligevel:

    http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/weniger-neue-leitungen-vorerst-nur-noch-drei-lange-stromautobahnen-geplant-11972752.html

    Af de planlagte 4 traceer til højspændingsvekselstrøm er KUN de 3 godkendt – og ikke den til Danmark.

    Derudover ser traceerne decideret vanvittige ud – i Nordtyskland altså. En af dem fører ud i havet forbi Danmark – tro mig: Det er IKKE en økonomisk løsning.

    Man kommer IKKE uden om at tage en snak med germanerne om hvad i pokker det i det hele taget er, hvad de vil?

    Traceen ved Rügen ser også ud til at knække den forkerte vej. Var det ikke smartere at lade den følge den banelinje, som i forvejen skal gennem tunnelen ved Rødby?

    Kære venner? Kan vi få noget planlægning?

    En anden ting er, at Siemens den førende leverandør af bane og strøm materiel er ude i nogle organisatoriske problemer – tilsyneladende lidt i retning af DSB og IC4.

    Kan vi få lidt afklaring?

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info